مسعود یاسائی؛ ولی رستمی
چکیده
با توجه به نوع فعالیت و کارکردی که هر سازمان دارد، مفهوم سلامت اداری در آن سازمان هم تغییر میکند؛ به همین دلیل سلامت اداری در گمرک به درستکاری تعبیرشده و سازمان جهانی گمرک با ارائه برنامه یکپارچگی در گمرک، تحقق سلامت اداری در گمرک کشورهای عضو را دنبال میکند. تسهیل تجارت، جمعآوری درآمد، حمایت از جامعه و امنیت ملی، ایجاد فرصتهای ...
بیشتر
با توجه به نوع فعالیت و کارکردی که هر سازمان دارد، مفهوم سلامت اداری در آن سازمان هم تغییر میکند؛ به همین دلیل سلامت اداری در گمرک به درستکاری تعبیرشده و سازمان جهانی گمرک با ارائه برنامه یکپارچگی در گمرک، تحقق سلامت اداری در گمرک کشورهای عضو را دنبال میکند. تسهیل تجارت، جمعآوری درآمد، حمایت از جامعه و امنیت ملی، ایجاد فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری و درنهایت اعتماد عمومی به دولت و تأمین رفاه شهروندان منوط به یکپارچگی بهعنوان پیششرط عملکرد صحیح اداره گمرک و شرط ضروری برای زدودن فساد در گمرک است. اجرای برنامه یکپارچگی در گمرک با اعطای حقوق کامل صاحبان کالا باصلاحیت در گمرک که فعال اقتصادی مجاز نامیده میشوند، تحقق مییابد. این مقاله با روش کتابخانهای و قیاسی موردبررسی قرار گرفته است. مقایسه برنامه جهانی یکپارچکی مصوب سازمان جهانی گمرک با برنامه اجرایی در گمرک ایران نشاندهنده اجرای ناقص برنامه در گمرک ایران است؛ مهمی که این نظریه را به اثبات میرساند که علاوه بر عدم تحقق اهداف برنامه در تجارت خارجی، به حصول سلامت اداری در گمرک ایران هم منجر نمیشود.
ولی رستمی؛ احمد کتابی رودی
چکیده
به طور کلی مالیات از مظاهر حاکمیت دولت به شمار میرود و به عنوان مهمترین منبع درآمدهای عمومی نقشی برجسته در تامین هزینههای عمومی ایفا میکند. به نحوی که میتوان گفت تداوم فعالیتهای دولت و حتی استمرار و دوام آن به وصول مالیات بستگی دارد. بدین لحاظ مالیات در نزد دولتها از اهمیت و جایگاهی بهسزا برخوردار است و در حقوق مالیاتی ...
بیشتر
به طور کلی مالیات از مظاهر حاکمیت دولت به شمار میرود و به عنوان مهمترین منبع درآمدهای عمومی نقشی برجسته در تامین هزینههای عمومی ایفا میکند. به نحوی که میتوان گفت تداوم فعالیتهای دولت و حتی استمرار و دوام آن به وصول مالیات بستگی دارد. بدین لحاظ مالیات در نزد دولتها از اهمیت و جایگاهی بهسزا برخوردار است و در حقوق مالیاتی بیشتر کشورها برای تأمین و تضمین مالیات، اختیارات و اقتدارات گسترده، فوقالعاده و منحصر به فردی به دستگاه مالیاتی اعطا میکنند تا با توسل به آنها بتواند مالیات را به خوبی و به موقع تشخیص و وصول نماید. این حقوق و اختیارات دستگاه مالیاتی که از حاکمیت دولت نشأت می گیرد در حقوق عمومی اصطلاحاً «امتیازات قدرت عمومی» نامیده میشود و در حقوق مالی و مالیاتی به آن «اعمال قدرت مالیاتی» نیز میگویند. با توجه به گستردگی این امتیازات این نوشتار بر آن است تا به تبیین و توصیف دو مورد از مهمترین اقتدارات دستگاه مالیاتی در مراحل تشخیص و وصول مالیات که مؤدیان متخلف را همواره به تمکین مالیاتی وادار میسازد، یعنی تشخیص علی الرأس و وصول قهری مالیات(عملیات اجرایی مالیات) بپردازد.